Artúr gasztro blogja

Termék: tea

2021. augusztus 24. 09:02 - II. Liberális Artúr

A tea a mai délnyugat-kínai Jünnan tartományból származik. Kínával persze mindig óvatosan kell bánni, mert Jünnan eredetileg nem volt kínai; először az i. e. 2. században foglalták el a 10. századig, majd a 14. században került vissza a kínai császár alá.

Na de most ez nem érdekes. A tea ősét idáig sikerült visszavezetni. Eredetileg zöld teát ittak az emberek, mert ezt volt a legegyszerűbb elkészíteni. A fekete tea csak jóval később jött divatba. Itt egy jó kis szemléltető ábra a Wikipédiáról a különböző teafajtákról:

A legrégebbi teásszett agyagból készült.

 

A nagy tea-hazugság
Bocs a kattintásvadász címért. Arról van szó, hogy az ember kamaszkorától kezdve sokszor rádöbben olyan evidensnek tartott dolgokra, amik egyáltalán nem vagy nem egészen úgy vannak, ahogy gondolja őket. Ez az öntudatra ébredés természetes, mindenki átmegy rajta kisebb-nagyobb mértékben. Nem feltétlenül szándékos hazugságokra, összeesküvésekre gondolok, ilyen lehet pl. a "teljhatalmat" "tejhatalomnak" hinni. Igen, én is. Nem vagyok pedig különösebben buta, egyszerűen csak sosem gondoltam bele, hogy ennek a szóösszetételnek nincs értelme és valahogy sosem láttam leírva huszonéves koromig. Szóval ideális esetben az ember kamaszkorán túljut ezeken a dolgokon, megkérdőjelez mindent, de így is maradnak fehér foltok.

Nálam ezúttal a tea volt a soros. Mi van a teával? A teáról már írtam, egy Kínából származó növény, világszerte az egyik legnépszerűbb ital, enyhén élénkít és egyéb jótékony hatásai vannak. Európában a 17. század végén kezdett elterjedni egy angol királyné révén. Mi is sok teát iszunk, bár ízesítjük, mert önmagában nem túl erős az íze. Én különösen télen szeretem inni, felmelegít. Máshol is vannak teaszerű italok, népszerű pl. az afrikai kávé, a dél-amerikai kakaó és maté vagy ott van a kissé kábító hatású, óceániai kava.

És ebből lett identitásválságom :D Miért pont a kínai teát isszuk? Teljesen természetesnek vettem gyerekkorom óta, hogy a boltok polcain tömve lévő teát választom forró téli italnak, pedig nem tud olyat, amivel rászolgálna a kitüntetett figyelemre. Mert a kávéban több a koffein, mint bármiben, ez érthető. De a teának nincs sem erős íze, sem erős élettani hatása, mégis ezzel vannak tele a boltok és ezt issza mindenki, mert ez a szokás, de alapja nincs, önmagából való önmagért. És én még hosszú órákat öltem a tea tanulmányozásába teljesen feleslegesen, hiszen nem rajongok érte.

Na persze mindenki azt iszik, amit akar, de ha már nincs különösebb előnye, akkor minek erőltessem feleslegesen a kínai kultúra egyik elemét? Mit ittak a Kárpát-medencében a 17. század előtt? Erről sajnos sok infót nem találtam, de vannak itthon is növények, virágok, gyümölcsök bőven, amelyekből készíthető főzet és amelyek fűszerezhetők vagy ízesíthetőek pl. mézzel, gyömbérrel. A gyümölcsleves italokat elkészíteni kissé problémás, úgyhogy maradnak a gyógynövények, amelyekkel hivatalosan a Gyógynövénykutató Intézet és a Herbária foglalkozik, csak bosszantó módon épp a köznevelő funkciójukat alig látják el.

Szólj hozzá!
Címkék: kínai termék

A bejegyzés trackback címe:

https://arturgasztronomia.blog.hu/api/trackback/id/tr1316668840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása